איך לזהות מתי המחשבות שלי, לא מקובלות עלי? / דפנה שם טוב מסבירה

  • זוהי כותרת שיכולה לעורר תמיהה.
  • אם אני חושב את המחשבות שלי, אז איך זה יכול להיות שהן לא יהיו מקובלות עלי?
  • ובכן, הרבה פעמים יש לנו מחשבות שמתעוררות אצלנו באופן אוטומטי.
  • בלי שהתכוונו בכלל לבצע חשיבה.

מעין קסם שכזה

וכך, כביכול, משום מקום מתחילה להסתובב לה מחשבה בראשנו.

לפעמים, אותה מחשבה ממש מעצבנת אותנו, וגורמת לנו לסבל.

כך למשל, יכול להיות שנחזור ממפגש עם חברים. נתקלח וניכנס למיטה. ופתאום בום! נחתה עלינו המחשבה" "אולי החברים לא כל כך אהבו אותי?"

המחשבה מתחילה להציק. כאילו עכשיו יש לנו מטרד נוכח וממשי. כאילו יתוש עקץ אותנו וזה מציק ומגרד.

אותה מחשבה גם מפתה אותני להתחיל להתעמק בתוכן שאותו היא מביאה. והנה אנו בשלב חדש. כבר לא "עקיצת יתוש" אחת, אלא מגיעים עוד ועוד "יתושים עוקצניים".

והנה חגיעיות המחשבות: "כן, הם לא אהבו אותי" – החברים ("העקיצה" הראשונה)

ואז:

  • "בטח ראו שהשמנתי"
  • "למה סיפרתי שנכשלתי במבחן"
  • "למה קניתי עוגות מוכנות ולא אפיתי במו ידי,החלטה טיפשית"
  • "העלבתי את החברה שלי כשהערתי לה על ההורות שלה"

כאמור לעיל, צרורות של מחשבות לא נעימות שמכניסות אותי למתח ועצב.

אז מי הן או מהן המחשבות שלנו?

בעקרון, החשיבה נועדה להגן עלינו באופן בסיסי.

לפעמים קרו לנו דברים בעבר שהשפיעו עלינו באופן לא טוב: כשפגעו בנו למשל. ואז כשיש איזשהו מצב שמזכיר למוח שלנו חוויה שפעם עשתה לנו תחושה לא טובה, אזי המוח מתעורר להגנה. ואז המוח שולח לנו מחשבות אוטומטיות שיזהיר אותו מפני הסיטואציה.

וזה אוטומטי.

וכשזה אוטומטי,זה לא לוקח בחשבון שאולי המקום והזמן השתנו. ואלי המחשבה האוטומטית שנשענת על חוויה מהעבר,כבר לא מתאימה להווה?

אז מה המסקנה?

ובכן, במקום להתייחס לכל מחשבה שלנו ברצינות ולהתחיל גם לפתח אותה עם עוד מחשבות, כדאי לנהוג באופן שונה: כשנכנסת לנו לראש מחשבה באופן אוטומטי,עלינו לזכור, שיש הבדל ביננו לבין המחשבה האוטומטית. המחשבה האוטומטית היא תוצר של התת מודע, שיש לו הגיון משל עצמו ודרכים משלו. בהרבה מקרים ההגיון של התת מודע לא מתאים להגיון של המודע ולשם רצוי שייכנס האני המודע שלנו, ויידע כיצד לדחוק את המחשבות הלא רצויות, כשמתרגלים בטיפול את הטכניקה של שליטה בתודעה ושל דחיקה מודעת של מחשבות בלתי רצויות, עולה איכות החיים ומרגישים שמחה גדולה ושחרור.